Featured
Minicity je tematski park v podobi majhnega otroškega mesta, kjer skozi didaktično premišljeno igro otroci spoznajo vrsto industrij in poklicev. Tudi poklic mehanika v Volkswagnovi delavnici.

Spoznavanje poklicev skozi igro v Minicityju

Besedilo Živa M. Brecelj in Anže Majcen
Fotografije Staš Zidar

Miha Culiberg in Jasna Žaler Culiberg sta na idejo zanj prišla po naključju. Ko sta pred leti v Beogradu iskala zabavo za svoje otroke, sta naletela na tamkajšnji Minicity in se nad njim tako navdušila, da sta želela ta koncept prenesti tudi k nam. Zato lahko otroci v Hali A v ljubljanskem BTC-ju pod vodstvom animatorjev že nekaj let spoznavajo različne poklice. 

Vsakdanje življenje skozi igro 

Minicity je tematski park v podobi majhnega otroškega mesta z ulicami, cestami, hiškami, zelenim parkom. Je igralnica, a tudi več kot to, saj omogoča seznanjanje s praktičnimi veščinami. Njegov glavni cilj je prav to ‒ otrokom skozi didaktično premišljeno igro predstaviti vrsto poklicev in industrijskih panog. To ga, kot pravijo, ločuje od drugih ponudnikov prostočasnih dejavnosti za otroke in družine. Otroci lahko dajo svoji domišljiji polet, saj po svojih zamislih poustvarjajo vsakdanje situacije. V mestnih hiškah so med drugim pekarna, banka, policijska in gasilska postaja, tu so porodnišnica, turistična agencija in čevljarska delavnica ter še 40 drugih tematskih kotičkov, kjer spoznavajo in se preizkušajo v več kot 50 poklicih. Tako na nevsiljiv način pridobivajo uporabna znanja. 

»Otroka sem pripeljala sem že večkrat,« pove Saša, ki jo ujamemo, ko se poslavlja od sina in na pogled nekaj let starejše hčerke. Stara sta, kot izvemo v kratkem pogovoru, sedem oziroma deset let. Iz rahlega naglasa je razbrati, da Saša prihaja z dolenjskega konca. »Za Minicity mi je povedala prijateljica iz Ljubljane. Mala dva bosta nekaj ur tukaj, jaz pa grem zdaj z njo na kavo, potem pa bova šli skupaj po nakupih. Po študiju sva nekoliko izgubili stik, še posebej potem, ko so prišli otroci.« Mladi mamici se mudi, a ko odhaja, še pove: »Vem, da sta tu v dobrih rokah, in ko sem jima včeraj povedala, da ju bom pripeljala sem, sta bila navdušena. Hčerka je navdušena nad porodnišnico in ker jo naš mali v vsem posnema, je nad njo navdušen še on. Jaz pa bi bila še bolj vesela, če bi tako navdušenje kazala do zobozdravniške ambulante. Oba se zobozdravnika kar precej bojita, ampak mislim, da jima bo pomagalo, če bosta tu videla, da to ni tak bavbav. Animatorko sem na skrivaj prosila, če jima mimogrede pokaže še zobno ordinacijo.« Tako Minicity poleg predstavitve poklicev opravi še kakšno drugo poslanstvo.

»Vem, da sta tu otroka v dobrih rokah, in ko sem jima včeraj povedala, da ju bom pripeljala sem, sta bila navdušena.«
Saša
mamica

V sodelovanju s strokovnjaki

»Jaz sem pa delal v turistični agenciji,« pove Nik, star morda kakšnih osem let, a ga po starosti in še čem drugem ne utegnemo vprašati, saj s prijateljem med smehom odbrzita za skupino, katere del sta. Bolj zgovorna je bila kakšno leto starejša Nikita, ki je povedala, kaj vse ji je bilo všeč. »V pralnici pa sem lahko kar jaz povedala, kako se pere. Doma mamici in očiju večkrat pomagam. Jaz ločim obleke na kupe in vem, kam je treba dati detergent,« je ponosno dodala, kako se je sama za trenutek prelevila v »učiteljico«.

»V pralnici pa sem lahko kar jaz povedala, kako se pere …«
Nika
9 let

Da v Minicityju vse teče tako, kot mora, skrbi ekipa animatorjev, ki program izvaja skladno z začrtanimi pedagoškimi in psihološkimi smernicami. Miha Culiberg pojasnjuje, da se to odvija v sodelovanju s slovenskim gospodarstvom in z javnimi institucijami, ki skrbijo za opremo igralnih enot. Gre za v svetu že uveljavljen koncept, ki drugod obstaja večinoma v obliki zabaviščnih parkov. Pri nas pa so ga še razvili in nadgradili: »Večji poudarek je na didaktiki, saj je slovenski trg glede tega veliko zahtevnejši. Pri snovanju otroškega mesta smo ohranili osnovni koncept družbeno odgovornega marketinga in takoj na začetku zaposlili pedagoge in študente pedagoške fakultete ter sodelavce z dolgoletnimi izkušnjami pri delu z otroki.« 

»Delo z otroki me zelo veseli, ampak v vrtcu je veliko rutinskega dela. Tu, v Minicityju, pa je vse veliko bolj razgibano.«
Loti
animatorka

»Najprej sem tu delala le občasno, pred nekaj meseci pa sem začela delati bolj redno,« pove Loti, študentka drugega letnika ljubljanske Pedagoške fakultete, ena od animatork. »Hodila sem na srednjo vzgojiteljsko šolo in dolgo pomagala pri delu v vrtcu. Delo z otroki me zelo veseli, ampak v vrtcu je veliko rutinskega dela. Tu pa je vse veliko bolj razgibano.« Loti pravi, da se je morala najprej dodobra seznaniti z vsemi poklici, ki so v Minicityju predstavljeni. Pravi, da seveda ni strokovnjakinja za poklice, a nekatere pozna kar dobro, vse pa dovolj, da jih otrokom predstavi skozi igro. »Ko vidiš, kako otroke neka stvar prevzame, si seveda tudi sam vesel.« 

Tudi za otroke s posebnimi potrebami

Minicity je namenjen otrokom do štirinajstega leta, tudi najmlajšim. Dojenčkom in mlajšim od dveh let je na voljo raziskovanje v ograjenem kotičku za malčke. V kavarnici si lahko starši brez skrbi vzamejo trenutek časa zase. Za otroke od drugega leta dalje so na voljo različno zahtevne vodene dejavnosti v tematskih kotičkih. V »normalnih« časih se skozi Minicity, kjer lahko otroci s prijatelji praznujejo tudi rojstni dan, sprehodi okoli 80.000 obiskovalcev na leto. Mestece obišče tudi veliko organiziranih skupin iz šol in vrtcev, zanje organizirajo mnoge tematske dogodke.

»Zelo smo veseli, ko vidimo, kako so poleg otrok z našo ponudbo zadovoljni tudi učitelji in vzgojitelji. Zanje skrbimo tudi z izobraževanji in srečanji, kjer jim predstavljamo novosti,« pove Culiberg. »Veliko sodelujemo s humanitarnimi organizacijami in omogočimo obisk otrokom, ki si tega sicer ne bi mogli privoščiti. Z Zvezo prijateljev mladine smo dogovorjeni za brezplačno počitniško varstvo otrok. Vedno imamo v ekipi tudi sodelavca, ki pozna delo z otroki s posebnimi potrebami, dostop pa je prilagojen invalidnim osebam.«

V razmerah pandemije koronavirusa so pripravili prilagojene programe v ločenih skupinah. »Odprla nam je tudi vrata za izobraževanje o javnem zdravju, kako ravnati v izrednih razmerah, kot so epidemija, vročinski valovi, zaščita pred soncem in podobno. Otroci so namreč zelo dobri prenašalci znanja v družini pri drugih veščinah, ki se jih naučijo izven domačega okolja. Dober primer je recikliranje, kjer so navadno veliko bolj vestni kot starši. Podobno velja za zdravo prehrano,« je prepričan Culiberg. 

Družbena odgovornost

»Podjetja, s katerimi sodelujemo, nas finančno podpirajo, saj drugače tako velikega in zahtevnega projekta ne bi mogli izvajati,« pojasnjuje poslovno ozadje Minicityja Culiberg. »Vlogo podjetij razumemo kot odgovorni marketing, saj pri nas svojo blagovno znamko predstavljajo v okviru izobraževanja. Vsako podjetje namreč najbolje pozna svojo panogo in z njo povezane poklice, to znanje pa naši pedagogi skozi ‘otroški jezik’ predajajo najmlajšim. Izpostavljenost otrok blagovnim znamkam je visoka, kamorkoli se obrnemo. Pred tem jih ne moremo zaščititi. V Minicityju pa z uporabo blagovne znamke pridobimo tudi finančna sredstva in znanje za izobraževanje otrok. Gre torej za uporabo blagovne znamke v nadzorovanem okolju, ki se predstavlja skozi znanje, in ne z agresivno promocijo izdelkov.« 

Na marketinških festivalih je bil koncept Minicityja tako med finalisti v kategoriji novih oglaševalskih medijev kot tudi med finalisti za najbolj družbeno odgovoren projekt. »To je priznanje, da smo se stvari s stališča družbene odgovornosti lotili pravilno,« z zadovoljstvom pove ustanovitelj.

»Veliko sodelujemo s humanitarnimi organizacijami in omogočimo obisk otrokom, ki si tega sicer ne bi mogli privoščiti.«
Tomaž Culiberg
lastnik

Otroška avtohiša Volkswagen

V avtohiški imajo tudi čisto pravega Beetla, saj je Volkswagen eden od partnerjev Minicityja. Z interaktivnimi pripomočki se otroci tu prelevijo v voznike, avtomehanike in prodajne svetovalce. Oblečeni v uniformo avtomehanika dvignejo avtomobilski pokrov in preverijo tekočine v vozilu ter jih po potrebi dotočijo. Pod animatorjevim vodstvom spoznajo glavne dele avtomobila, se poučijo o delovanju motorja in zamenjajo pnevmatiko. Ko vozilo pripravijo za varno vožnjo, se lahko odpravijo na pot z akumulatorskimi avtomobilčki. Spoznajo se tudi s procesom prodaje avtomobila, saj lahko na računalniku sestavijo svoj sanjski Volkswagen. Odkrivajo tudi svet električnih avtomobilov, in sicer s simulacijo polnjenja modela ID.3.

Novosti za ženske z okroglimi trebuščki 

Tradicionalni dogodek za nosečnice, ki ga v Minicityju izvajajo v sodelovanju s strokovnjaki, so poimenovali Okrogli trebuščki. Gre za izobraževanje nosečnic kot del družbene odgovornosti. S partnerji iz avtomobilske industrije jih na primer poučijo o pravilni namestitvi varnostnega sedeža in pripenjanju z varnostnim pasom. Letos pri dogodku sodeluje model Volkswagen Caddy. Med zaprtjem države zaradi pandemije so predavanja in dogodke preselili na splet, kjer se je njihovo ciljno občinstvo močno razširilo, na naslednjem spletnem dogodku pa pričakujejo več kot petsto nosečnic. To je danes dobro obiskana šola, ki bodočim staršem na praktičen način prikaže različne vidike starševstva. Zbrana sredstva od kotizacij podarijo porodnišnici Postojna za nakup aparatur za novorojenčke.