Featured
Elektrifikacija pogona osebnih vozil, ki ga spodbuja evropska politika in v katero skupina Volkswagen v zadnjih letih vlaga veliko naporov ter sredstev, je problematika z več razsežnostmi tako za proizvajalce kot za kupce vozil na električni pogon.

MOON – sončne elektrarne in plačilna kartica

BESEDILO
Marjan Žiberna
Fotografije Bor Dobrin

Lastna elektrika in enotno plačevanje

Elektrifikacija pogona osebnih vozil, ki ga spodbuja evropska politika in v katero skupina Volkswagen v zadnjih letih vlaga veliko naporov ter sredstev, je problematika z več razsežnostmi tako za proizvajalce kot za kupce vozil na električni pogon. Proizvodnja cenovno dostopnih avtomobilov s primernim dosegom baterije je sama po sebi velik izziv, ki bo, sodeč po vseh prizadevanjih, v prihodnjih letih doživel precejšnje pospeške. ID.3, prvemu serijskemu, izključno električno gnanemu Volkswagnu, se pridružuje ID.4, Volkswagen pa naglo razvija še druge električne modele.

Električna vozila lokalno ne spuščajo v ozračje ogljikovega dioksida in dušikovih oksidov, glavnih toplogrednih plinov, ki spreminjajo podnebje, in ne govorijo v prid »klasičnim« avtomobilom na tekoča fosilna goriva. »Električna vozila so ne glede na vir elektrike čistejša,« pravi Dušan Lukič, vodja projekta nova mobilnost pri podjetju Porsche Slovenija, uvozniku avtomobilskih znamk, ki nastajajo v tovarnah koncerna Volkswagen. Pomembno vprašanje, ki se zastavlja kupcu oz. uporabniku električnega vozila, je seveda polnjenje baterije. Mreža javnih polnilnic se širi, kar je dobrodošlo, še boljša pa je možnost polnjenja doma. Zato da takrat, ko sedete v avto, veste, da je njegova baterija polna. Polnjenje na domači gospodinjski vtičnici je sicer mogoče, a počasno, vsakokratno jemanje kabla iz avtomobila nepraktično, domače vtičnice pa tudi niso, kot pravi sogovornik, namenjene dolgotrajnim večjim obremenitvam; ne nazadnje lahko pride tudi do preobremenitve tokokroga. Domača polnilna postaja, zasnovana za prav ta namen, je zato dobrodošla rešitev.

Na lastno elektriko

»Mogoče pa je iti še dlje, precej dlje,« pravi Lukič. »Na streho domače hiše ali streho podjetja namestite sončno elektrarno, ki proizvaja električno energijo brez škodljivih izpustov, in jo preko domače polnilne postaje povežete z avtomobilom. V sistem je lahko vključen še hranilnik, kamor se shranjuje električna energija, kadar je je na voljo preveč. Med njimi poteka inteligentna komunikacija. Tako se lahko avtomobilska baterija polni iz omrežja, ko je tarifa nižja, če pa bi skupna moč vseh porabnikov presegala moč priključka, lahko najprej porabljamo energijo iz hranilnika in šele nato zmanjšujemo moč polnjenja. Kadar je mogoče, pa polnilnica »vleče« energijo iz sončne elektrarne, ki jo imate na strehi. Ko sije sonce, imate lahko polno tako baterijo v avtomobilu kot hranilnik električne energije. Če ste pravna oseba, pa se lahko odločite tudi za prodajo viška elektrike, ki ga proizvede vaša sončna elektrarna, po tako imenovani shemi Px3, in na tak način prispevate k znižanju stroška električne energije.«

Dušan Lukič, vodja projekta nova mobilnost pri podjetju Porsche Slovenija

Lukič govori o blagovni znamki MOON, ki je prisotna v 29 državah sveta, tudi v Sloveniji. »Z znamko MOON strankam na enem mestu ponujamo celovite rešitve za električno mobilnost. Ta ni na voljo le lastnikom avtomobilov, ki jih proizvaja skupina Volkswagen, ampak vsem.« Znamko MOON je Porsche Slovenija pri nas javnosti predstavil leta 2019, nato je z roko v roki z večanjem števila električnih avtomobilov steklo njeno uveljavljanje. Marsikdo si je že kupil domačo polnilnico, vse bolj pa se uveljavlja tudi celoten sistem, ki obsega vse prej naštete komponente.

Hitro in brez težav

»S podjetjem Porsche Slovenija smo stopili v partnerski odnos za nameščanje njihovih fotovoltaičnih elektrarn,« pravi Matjaž Vidmar iz podjetja Elnet. »V osnovi smo elektroinštalacijsko podjetje in to področje dobro poznamo, zato nas je Porsche Slovenija prepoznal kot zaupanja vrednega partnerja.« Moč elektrarn MOON, ki so jih doslej vgradili, je različna, od 10 do 34 kilovatov. Ena od njih, tista, ki so jo vgradili na sedežu podjetja Porsche Slovenija v ljubljanski Šiški, pa je še občutno zmogljivejša – njena moč je kar 110 kilovatov.

Matjaž Vidmar, podjetje Elnet

Vidmar pravi, da so nekatere vgradili pri zasebnikih, druge pri poslovnih subjektih. »Namestili smo jih pri nekaterih trgovcih, ki prodajajo Volkswagnove avtomobile, kot je Avtohiša Malgaj, pa tudi pri nekaterih drugih naročnikih, na primer na dveh bencinskih servisih OMV, na tretjem pa bo nameščena že kmalu.«

Med tistimi, ki fotovoltaično elektrarno MOON že imajo, je znana ljubljanska gostilna Čad. »Zelo sem zadovoljen, fantje so vso stvar izpeljali izjemno profesionalno in hitro,« pravi Aleš Čad, lastnik gostilne, ki se nahaja na obrobju Rožnika, ne prav daleč od živalskega vrta, od koder se po ogledu marsikdo odpravi potešit lakoto. »Namestili so nam jo kmalu po novem letu, vse je teklo zelo gladko. Polnilnice so že v uporabi. Z njimi polnimo baterije svojih električnih vozil in vozil prijateljev, ki pridejo na obisk, namenjene pa so seveda tudi in predvsem našim gostom.« Razlog za vgradnjo je povezan tudi z razvojem podjetja – v senci gozda, ki obdaja mirno lokacijo, raste ob gostilni, ki deluje že vse od konca 19. stoletja, nov objekt. »Gradimo nov hotel,« pravi energični sogovornik. Gostje, ki se bodo pripeljali z električnim avtomobilom, bodo brez dvoma zadovoljni z možnostjo polnjenja. Tako kot je zadovoljen s svojo izkušnjo z namestitvijo sončne elektrarne in vsega, kar spada k njej, Aleš Čad – opiše jo namreč z besedo »vrhunsko«.

Vidmar pravi, da je zanimanje za sončne elektrarne veliko. »Res pa je, da je epidemija marsikaj upočasnila, tudi naše področje dela. Pri tem nimam v mislih same izvedbe, torej namestitve; te stvari so tekle hitro in gladko. Zaradi gospodarske negotovosti pa so mnogi, ki bi se verjetno že odločili za sončno elektrarno, s to investicijo še malo odlašali, pri tistih, ki so se zanjo odločili, pa so stvari tekle počasneje, kot bi v normalnih okoliščinah.« Vidmar govori o dokumentaciji, ki jo je treba pridobiti za namestitev. »Kogar stvar zanima, pokliče kontaktni center MOON in seznanimo ga z vsemi podrobnostmi, opravimo pregled lokacije, si ogledamo električno instalacijo objekta, kjer bi jo namestili, poskrbimo za dokumentacijo, ki je potrebna, da pridobi subvencijo, ki jo država namenja za tak vir čiste energije … Vsi ti postopki so tekli počasneje, ampak zdaj se stvari premikajo že veliko hitreje.«

Aleš Čad, lastnik gostilne Čad

Kaj pa ekonomika?

Če bi računali zgolj na okoljsko ozaveščenost, bi si dobre rezultate uvajanja sistemov, kot je MOON, težko obetali. Pomembna je cena oziroma bilanca investicije. »Celotna investicija za povprečno elektrarno moči 11 kilovatov znaša okoli 11 tisoč evrov, pri čemer je subvencija države že upoštevana,« pravi Sara Fink, ki je pri podjetju Porsche Slovenija odgovorna za področje e-mobilnosti. »Če znaša vaš račun za elektriko okoli 140 evrov mesečno, se vam investicija povrne v okoli 8 letih. Ne smemo pa pozabiti, da lastna elektrarna pomeni tudi večjo neodvisnost od dobaviteljev električne energije. Rešitve, ki omogočajo samooskrbo, so tudi na tem področju pomembne.« Odkar je državna uredba o samooskrbi z energijo iz obnovljivih virov spremenjena, je samooskrbne sisteme, kakršen je fotovoltaična elektrarna, mogoče namestiti tudi na večstanovanjskih in poslovnih stavbah in ne zgolj na enostanovanjskih, kot je bilo mogoče prej.

Pri optimalni izrabi je prihranek pri stroških pogonskega energenta velik. Pri podjetju Porsche Slovenija navajajo primer povprečnega bencinskega ali dizelskega vozila, pri katerem stane gorivo, potrebno za 100 kilometrov vožnje, okoli sedem evrov. Polnjenje električnega avtomobila na domači polnilnici ob nižji tarifi (od 22.00 do 6.00, čez vikend in na dela proste dneve) pa stane za tako razdaljo le dober evro.

Sara Fink, odgovorna za področje e-mobilnosti pri Porsche Slovenija

Treba pa je seveda upoštevati tudi ceno polnjenja na javnih polnilnicah. Številna podjetja in občine zadnja leta širijo mrežo polnilnih postaj; v Sloveniji se njihovo število spogleduje s tisoč, po Evropi pa jih je še neprimerljivo več. Če se z električnim avtomobilom občasno odpravite na daljšo, 500 ali 1000 kilometrov dolgo pot, zgolj doma napolnjena baterija seveda ne bo dovolj. Na javnih polnilnicah, predvsem hitrih, je cena občutno višja kot pri domačem polnjenju. A od doma krenemo s polno, poceni napolnjeno baterijo, poudarja Finkova, s čimer znižamo skupni strošek.

Lažje na javnih polnilnih postajah

Pogosta težava, s katero se soočajo lastniki električnih avtomobilov, ko polnijo na javnih polnilnicah, je način prijave in plačevanja. »Zato smo uvedli sistem MOON charge, ki ponuja polnjenje na javnih polnilnih postajah, tako brezplačnih kot plačljivih,« pravi Dušan Lukič. »Za plačevanje na plačljivih polnilnih postajah si uporabnik pri enem od naših trgovcev uredi plačilno kartico zvestobe Porsche Group Card. Na podlagi te lahko z aplikacije MOON charge za pametni mobilnik brezplačno naroči kartico MOON charge ali pa upravlja polnilne postaje kar s pomočjo aplikacije.

Na vseh v MOON charge vključenih javnih polnilnih postajah lahko tako polni bodisi s pomočjo kartice bodisi s pomočjo aplikacije. MOON charge sistem že zdaj omogoča polnjenje na več kot 150 mestih v Sloveniji, 190 jih je na Hrvaškem, ta mreža pa se hitro širi. Vključuje tako naše lastne polnilne postaje MOON kot t. i. roaming partnerje. Ta mreža bo že v kratkem vključevala večino polnilnic v Sloveniji, poleg Hrvaške pa bomo pokrili tudi druge sosednje države. S kartico MOON charge uporabnik zaobide težave, ki nastajajo zaradi različnih ponudnikov polnilnic in različnih načinov plačevanja, ter nasploh problematiko polnjenja. Gre torej za poenotenje in poenostavitev plačevanja.«

Sara Fink, ki je bila lani med nominirankami za laskavi naziv inženirka leta Slovenije, pravi, da Slovenija predvsem na tehnološkem področju v veliko primerih orje ledino. »Prvotna ideja blagovne znamke MOON, ki jo je ustanovil naš lastnik, Porsche Holding iz Salzburga, je bila ponuditi sisteme za polnjenje električnih avtomobilov. Mi pa smo šli korak dlje in ponudbo nadgradili z lastnimi, tudi v Sloveniji razvitimi rešitvami. Razvijamo in ponujamo rešitve, ki bi uporabnikom električnih avtomobilov njihovo uporabo še olajšale. Kasneje pa jih bodo lahko uporabile tudi druge države, kjer je prisoten Porsche Holding. Sistem MOON charge je med njimi, razvijamo pa tudi sistem za energetsko upravljanje pametnih hiš, hranilnik električne energije in še nekatere druge rešitve za pametna mesta in nove oblike mobilnosti.«

Vse o blagovni znamki MOON:

www.moon-power.si

moonpower@porsche.si

Brezplačni telefon: 080 88 46